Bagaimana Cara Menjadi Warga Negara New Zealand?

Silakan baca artikel lengkapnya di www.andoyoanny.com.

Anda ingin menjadi warga negara New Zealand? Jika ya, mari kita mulai berhitung berapakah point yang kita miliki untuk menjadi warga negara Selandi Baru ini.

Dalam peraturan imigrasi Selandia Baru ada beberapa kriteria yang harus dipenuhi untuk mendaftar menjadi warga negara negeri Kiwi ini. Kriteria-kriteria ini dinilai dalam bentuk point dari setiap persyaratan yang kita penuhi. Jika jumlah point kita telah mencapai 140 point, maka peluang untuk menjadi warga negara Selandia Baru akan sangat besar.


Cukup sulit memang untuk memahami kriteria untuk menjadi warga negara Selandia Baru. Hal ini dikarenakan hampir setiap tahun terjadi perubahan kebijakan di departemen imigrasi negara ini. Maka langkah terbaik adalah selalu mengikuti perkembangan perubahan kebijakan itu di websitenya secara langsung. Silakan buka www.immigration.govt.nz untuk selalu meng-update berita terbaru mereka.

1 Response to "Bagaimana Cara Menjadi Warga Negara New Zealand?"

  1. Khairul says:

    Assalamualaikum saudara Andoyo. Saya berasal dari Sabah, Malaysia. Saya berhasrat ingin ke Wellington untuk melancong dan dalam masa yang sama untuk bekerja di sana dalam masa terdekat ini.

    Kenapa? Ingin mencari pengalaman baru di luar negara..mencari pengalaman bekerja dan bergaul dengan orang asing disamping memperbaiki bahasa inggeris saya. Saya terjumpa dengan website saudara Andoyo, ingin dikatakan saya kagum kerana ada kaum serumpun saya yang berjaya hidup di tempat orang dan menimba banyak pengalaman di bumi kiwi..di bumi yang asing kiranya.

    Untuk pengetahuan, kiranya di sini saya sudah berkira-kira untuk memohon visa bagi Working Holiday Scheme..melancong sambil bekerja. Tidak kisah kerja sebagai cleaner, pemetik buah asalkan halal dan cukup bagi saya untuk meneruskan hidup di sana. Tapi, saya masih lagi agak kabur dengan step-step yang harus saya lakukan untuk mencapai impian saya ini dan sama ada berbaloi atau tidak, adakah ketibaan saya di sana nanti sudah memiliki pekerjaan atau belum. Ini sangat merunsingkan saya.

    Untuk pengetahuan saudara Andoyo, saya mempunyai kenalan wanita di Victoria University of Wellington. Insyaallah dia boleh membantu saya sedikit sebanyak di sana, akan tetapi saya ingin juga mendapatkan nasihat dan juga panduan daripada saudara Andoyo bagaimana untuk saya mulakan hidup di sana.

    Saya sudah dan sedang meneliti posting-posting saudara Andoyo di website yang mampu memberi saya info dan maklumat berkenaan wellington. Terima kasih kerana sudi berkongsi ilmu, kisah dan pengalaman saudara Andoyo di sana.

    Syukur bagi saya sekiranya saudara Andoyo sudi membalas message saya ini.

    Terima kasih,
    Khairul

Posting Komentar